Bridge

Bridge är ett ganska svårt spel att lära sig men när man väl lärt sig reglerna så är det fenomenalt roligt.

Vad behövs?

För att kunna spela bridge så behövs ett antal saker. Det kanske viktigaste är tre personer att spela med. Bridge spelas nämligen på fyra personer så utöver sig själv behöver man tre glada deltagare. När man har hittat sina kompanjoner i spelet så börjar det bli dags att se över att man har någonstans att spela. Ett bord och fyra stolar är att föredra. Dessutom behöver man en till två 52-korts kortlekar och gärna papper och penna eller något annat att föra anteckningar på. Nuförtiden så kan man göra det i mobiltelefonen och det skulle inte förvåna mig om det finns bridgeappar som man kan använda för att hålla poängräkningen. När allt det är ordnat så är det dags att börja spela.

Hur spelar man?

Det är som sagt inte helt lätt att lära sig bridgereglerna och förslagsvis så börjar man med att läsa igenom det som finns på Wikipedia om Bridge. Därefter kan man kolla in Svenska Bridgeförbundet. Det finns kurser som man kan ta men de har också utvecklat ett dataprogram som ska hjälpa till att lära alla att spela Bridge. Programmet är inte det snyggaste jag sett måste jag erkänna men det är faktiskt ganska välgjort och går man igenom det noga så kommer man vara en mästare på alla Bridgeregler så fort man är klar. Det är också lätt att återkoppla och titta på specifika avsnitt i programmet om det är något man känner att man behöver lära sig bättre. Programmet finns att ladda ned här.

En bridgehand innehåller 13 kort, alltid. Handen bör med fördel sorteras efter färg och valör. 2 är lägst och ess är högst i Bridge. De fyra högsta korten i varje färg i bridge kallas honnörer och resterande kort kallas hackor eller småkort. Man använder en kortlek med 52 kort och inga jokrar. Korten blandas och delas ut till spelarna och det resulterar i att man får 13 kort var. Spelarna i bridge namnges efter de fyra väderstrecken och bridge är ett parspel och paren består av Nord och Syd mot Öst och Väst. Varje Bridgegiv är uppdelad i två moment. Det första momentet är Budgivningen och det andra momentet är utspelet. Efter att en giv är klar så får vinnande paret poäng och korten blandas sedan om och man börjar om igen med budgivning och utspel. Bridge handlar om att ta stick. Ett stick är alltså fyra kort, ett från varje spelare. Eftersom man har 13 kort var så kan den uppmärksamme dra slutsatsen att en omgång innehåller 13 stick. Vinnaren av varje stick är den som börjar med att lägga ut kort inför nästa stick.

Även om själva utspelet är det som avgör en omgång så är budgivningen en väldigt central del då man kan se det som att budgivningen är den som avgör vilket resultat av utspelet som berättar vem vinnaren är. Budgivningen bestämmer nämligen dels vilken spelare som ska vara spelförare, men också vilken spelare som ska spela ut första handen. Budgivningen bestämmer också vad spelförarens mål är, alltså hur många stick denne behöver för att vinna samt vilken färg som ska vara trumf. Själva budgivningen börjar med att personen efter den som blandade och gav ger ett bud. Budet läggs beroende på hur många stick spelaren tror att denne kommer att ta. När man lägger ett bud så anger man hur många kort av vilken färg man avser att ta. Varje bud består av ett tal mellan 1-7 samt vilken färg. Om man säger 1 klöver så avser man att ta ett klöverstick. Efter att en person lagt ett bud fortsätter budgivningen till nästa person. Så går budgivningen runt bordet tills tre spelare i rad har sagt pass, och därmed accepterat den fjärde spelarens sista bud. Det är det sista budet som avgör vem som blir spelförare, dennes mål samt trumffärg. Mer detaljer om exakt hur budgivningen går till finns i det där programmet att ladda ned i länken ovan. En sak som kan vara viktig att veta om budgivningen är att när budgivningen är slut så adderar man 6 på sista budet. Så om budet ovanför är det vinnande budet, 1 klöver. Så blir dels klöver trumf, och spelgivaren som gav det budet ska ta 7 stick, med sin medspelares hjälp.